Familie van Sint Jan

Een religieuze familie binnen de katholieke Kerk

Welkom bij het Willibrordushuis

Midden in het centrum van Den Haag bevindt zich het Willibrordushuis. Een spiritueel centrum voor gebed, evangelisatie en bezinning. Het Willibrordushuis, inclusief het retraitehuis en de boekwinkel, werd jarenlang gedragen en beheerd door de Willibrordusgemeenschap bestaande uit leken. Inmiddels is het beheer overgenomen door de Broeders van Sint Jan. Zij organiseren eigen activiteiten en bieden plaats aan veel verschillende groepen met een christelijke achtergrond.
Sint Jan in Den Haag

Studiedag: leven in gemeenschap

woensdag, 08 maart 2017 15:01

Wie kiest er tegenwoordig nog voor het leven in een religieuze gemeenschap met mensen waar je niet zelf voor gekozen hebt en in gehoorzaamheid aan de leider van de gemeenschap en de Kerk? En als je dat zou willen, hoe kies je dan voor een gemeenschap die bij jou past? Er zijn vele religieuze gemeenschappen die ieder op een andere manier hun gemeenschapsleven vorm geven. De Broeders van Sint Jan organiseren op zaterdag 18 maart een studiedag over het leven in gemeenschap in hun stadsklooster te Utrecht. Dit doen zij in samenwerking met de Benedictijnen en gemeenschap Chemin Neuf. Tijdens deze studiedag zullen religieuzen spreken over het ontstaan van verschillende gemeenschapsvormen en de betekenis van het religieuze leven voor het gezinsleven.



Tijdens het ochtendprogramma nemen de sprekers u mee in een vogelvlucht langs de ontstaansgeschiedenis van verschillende religieuze gemeenschappen. Deze reis begint bij de Benedictijnen die leven volgens de kloosterregel van de heilige Benedictus van Nursia (480-547). Deze leefregel is in het Westen maatgevend geworden voor het religieuze en culturele leven. De Broeders van Sint Jan, daarentegen, zijn gesticht door een Dominicaan en leven in de traditie van de bedelordes van de 13e eeuw. Deze ordes zijn een nieuwe vorm van gemeenschapsleven begonnen, namelijk in kleine gemeenschappen midden in de stad; niet meer leven van het eigen werk, maar door giften om vrijer te zijn voor de missie. De reis door de geschiedenis van de religieuze gemeenschapsvormen eindigt met een inleiding door leden van de gemeenschap Chemin Neuf. Binnen deze katholieke gemeenschap met een oecumenische roeping kiezen echtparen, celibatairen en alleenstaanden voor een arm en nederig gemeenschapsleven ten dienste van de Kerk en de evangelisatie. Zij proberen bij te dragen aan eenheid tussen christenen, eenheid binnen huwelijk en gezin en eenheid tussen volkeren.



Het middagprogramma is gericht op de vraag wat het religieuze leven kan betekenen voor het gezinsleven. Het leven in kleine gemeenschappen, zoals de Broeders van Sint Jan, staat dichtbij een gewoon gezinsleven. De Broeders van Sint Jan laten zich inspireren door de Heilige Johannes die leert om in de eenvoud van de broederlijke liefde en de dienstbaarheid voor elkaar Gods aanwezigheid te ontdekken. Het Benedictijnse gemeenschapsleven is gebaseerd op het voorbeeld van de eerste christenen die in de gemeente van Jeruzalem samenleefden “één van hart en één van ziel” en alles gemeenschappelijk hadden: gebed, maaltijden en bezittingen. De Benedictijnse monniken leven samen onder leiding van een Regel en een abt. Een ‘moderne’ religieuze gemeenschap zoals Chemin Neuf, kiest weer voor een andere manier van gemeenschapsleven. Er zijn leden van de gemeenschap die in één gebouw wonen en gezinnen en echtparen die elders wonen en de gemeenschap ondersteunen.

De studiedag zal worden afgerond met een plenair gesprek onder leiding van een jonge ouder. Wees welkom!

Praktische informatie
Datum: zaterdag 18 maart, 09:30-16.30 uur. Om 9:30 uur is de H.Mis (voor wie wil) in de Gerardus Majella kerk en vanaf 10:10 uur is er inloop met koffie en thee in het Leerhuis. 
Locatie: Thomas a Kempis Leerhuis, Broerestraat 12, Utrecht 
Kosten: EUR 10,-

Sprekers: Abt Henry Vesseur, br. Ignatius-Maria Ringhofer, dhr. Frans van Beers en zr. Agnes (Chemin Neuf)

Gepubliceerd in Nieuws

In het programma boekje staat voor dinsdag 7 maart de lezing "Walking towards easter" gepland. Deze lezing is helaas geannulleerd.

Houdt onze agenda op de website in de gaten voor andere lezingen in de vastentijd!
Gepubliceerd in Den Haag

Johannesretraite: God de Vader

vrijdag, 17 februari 2017 14:12

“Wie Mij heeft gezien, heeft de Vader gezien.”(Joh.14,9)

In het weekend van 3/5 maart is er het tweede Johannesretraite van het jaar. Deze keer zullen we stil staan bij het vaderschap van God. Br Johannes Paulus zal de retraite leiden en tonen hoe in het Johannesevangelie God de Vader naar voren komt. Wat onthult Jezus ons over de Vader? En wat betekent dat voor het leven van een christen? Een weekend gedragen door het gebedsritme van de broeders.


Voor meer praktische informatie:
http://willibrordushuis.nl//nl/den-haag/activiteiten/evenement/5731-johannesretraite-god-de-vader.html
Gepubliceerd in Den Haag

Driekoningen

woensdag, 04 januari 2017 13:26

In het parochieblad Sitio schreef pater Elias een verdiepend artikel over het feest van de Openbaring van de Heer. Dit jaar viert de Kerk Driekoningen op zondag 8 januari.

Het is best wel lastig om iets te schrijven over Driekoningen. De naam van het feest klopt al niet. Het waren namelijk geen koningen die het kindje Jezus kwamen vereren, maar ‘magi’, oftewel leden van de Perzische priesterkaste. Deze magi waren meesters van wetenschap en wijsheid, die in de oudheid nog nauwelijks van elkaar werden onderscheiden. Wie de sterren kende, wist hoe de wereld in elkaar stak en was wijs, want hij kon raad geven over gunstige en ongunstige tijden. En verder, we weten niet hoeveel magi er waren. We weten alleen, dat ze uit het oosten kwamen en drie giften meenamen voor de Koning der Joden, namelijk goud, wierook en mirre. Dat lezen we in het evangelie volgens Mattheus.

Over de herders en de stal (in feite een grot die misschien ook als stal werd gebruikt) lezen we in het evangelie volgens Lukas. De herders kwamen niet met kostbaarheden, maar alleen met hun eenvoud, verwondering en vreugde. Ze gaven dus vooral zichzelf. Dit wordt herdacht vooral bij het Kerstfeest van de westerse, katholiek en protestante gelovigen. Het bezoek van de magi daarentegen wordt benadrukt door de byzantijnse en oriëntaalse christenen, bij het feest van de Epifanie, op 6 januari. Epifanie betekent in het Grieks: ‘zichtbaar worden, verschijnen.’

Je zou eens kunnen overwegen, hoe deze beide dimensies nodig zijn om het mysterie van de Menswording van Gods Zoon te begrijpen, de Vleeswording van het eeuwige Woord van God. De armoede van de kribbe en het bezoek van de herders leggen de nadruk op de totale menselijkheid van Jezus Christus. Vanaf het begin tot aan de voltooiing van Zijn leven onder ons wordt alles bepaald door rauw en radicaal realisme, waar wij een voorbeeld aan mogen nemen. Tegelijkertijd mogen wij niet vergeten dat Hij de mens geworden Zoon van God is. Het minste dat Hij van ons mag verwachten, is dat we Hem aanbidden, net als de magi dat gedaan hebben. Dan mogen wij aan Hem vragen, wat de meest zinvolle en ultieme invulling van ons leven is – en dat is dan weer de wijsheid die alle denkers door de eeuwen heen gezocht hebben.

De geboorte van de Christus is de komst en de verschijning van de waarheid zélf in onze wereld. Daarom is het niet verbazingweekend dat Mattheus en Lukas eigenlijk ieder een dimensie van de universele kennis benadrukken. Aan de ene kant vertegenwoordigen de magi bij Mattheus de persoonlijk wijsheid, die we niet van onszelf hebben, die ons richt op het hemelse en ons verheft boven onszelf. Aan de andere kant zie je op de achtergrond bij Lukas de eenvoud en het realisme, die gediend zouden moeten worden door de echte objectieve wetenschap, die we zelfstandig moeten verkrijgen en bewaren.

En in de giften van de magi kun je natuurlijk de drie-eenheid herkennen; dat ligt er dik op. Door de drie-ene wijsheid die wij van God ontvangen kunnen wij Hem als dank een drievoudige goedheid aanbieden: onze liefde voor God, onze liefde voor de naaste en onze liefde voor onszelf. Wat God is niet alleen Liefde, maar ook Gave, die vanuit Hem voortkomt en weer naar Hem terugkeert in ons.

Gepubliceerd in Nieuws

Al vijf jaar organiseert de JohannesAcademie speciale studiedagen voor studenten en young professionals in de zorg- en welzijnssector. Hoe je met je patiënten en cliënten omgaat, wordt in belangrijke mate bepaald door hoe je (bewust of onbewust) de mens en het doel van het leven ziet. In de Hippocrates Course proberen we daarom het christelijk mensbeeld te verhelderen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een realistische filosofie, de Bijbel, de katholieke medische ethiek en de sociale leer van de katholieke Kerk. Ook komen er bij de Hippocrates Course ervaren christelijke artsen, verpleegkundigen, therapeuten en zorgmanagers spreken over hoe zij met hun patiënten omgaan en welke rol hun geloofsovertuiging hierbij heeft.

Gepubliceerd in Nieuws

Programma Studieweekend Hippocrates Course

zondag, 01 januari 2017 14:50

Maakbaarheid & sterfelijkheid


Vrijdag 17 februari

18:30     Warme maaltijd
20:00     Film: My Sister’s Keeper

Deze film stelt ons op indringende wijze de vraag hoe ver we zouden moeten gaan met het ingrijpen in de natuur. Een meisje wordt verwerkt middels kunstmatige voortplantingstechnieken en met genetische selectie vooraf, zodat ze bloed- en orgaandonor kan zijn voor haar ernstig zieke zus. Wat heeft dit voor gevolgen voor het hele gezin? En wat gebeurt er als blijkt dat, ondanks alle inspanningen van dokters en ouders, de dood toch onvermijdelijk is?

Gepubliceerd in Nieuws

Pausen over de Heilige Familie

woensdag, 28 december 2016 15:35

In de kerstuitgave van het parochieblad Sitio verscheen een verdiepend artikel over de Heilige Familie. Mooi om te lezen rond het feest van de Heilige Familie dat op 30 december gevierd wordt. Hierbij de tekst:

Het heilig huisgezin of de Heilige Familie, is voor pausen vaak een bron van inspiratie geweest om te spreken over het christelijke gezin en het unieke voorbeeld dat de Heilige Familie daarbij is. 
Op allerlei manieren kunnen we aan het gezin van Nazareth een voorbeeld nemen of ons eraan spiegelen. Het feest valt kort na Kerstmis, de geboorte van Jezus. Daar kreeg het heilig huisgezin zijn definitieve vorm doordat Jezus zichtbaar op aarde kwam in onze menselijke natuur, als onze goddelijke en menselijke broeder en Verlosser. Tevoren werd hij al sinds de aankondiging door de engel onzichtbaar door Maria in haar schoot gedragen. Bij gelegenheid van het feest van de Heilige Familie hebben de pausen vaak gesproken over allerlei aspecten die ons mogen aanspreken en kunnen helpen in ons geloofsleven.



Paus Benedictus sprak over het grote geheim dat het Kind Jezus in de kring van het heilig huisgezin bracht, Hij over wie de Engel bij de aankondiging aan Maria zei dat het kind dat geboren zou worden heilig genoemd zou worden, de Zoon van God. Maar hij vervolgt dan: de geboorte van ieder kind brengt iets van dit mysterie met zich: Hoe vaak hoort men niet zeggen als er een kindje geboren is: dit kind is een gave, een wonder! En dat is zo omdat elk kind dat geboren wordt het ‘teken’ bij uitstek is van de Schepper en Vader in de hemel. En daarom is het zo belangrijk dat ieder kind dat in de wereld komt verwelkomd wordt in een gezin. Arm of rijk, in comfortabele omstandigheden of niet, dat doet er niet toe.

Ook Jezus was een vluchteling met zijn ouders (naar Egypte). Daarmee begint paus Pius XII een verklaring over het vluchtelingenwerk in 1952. Paus Paulus VI sprak in Nazareth in 1964 over de school die het huis in Nazareth voor ons is om iets te leren begrijpen van het leven van Jezus. De eerste les daarin is die van de stilte, de les van het gezinsleven, de les van de arbeid. De stilte en de rust in het gezin maken het mogelijk om na te denken, ons geestelijk leven op orde te brengen en te bidden, in tegenstelling tot de onrust in de wereld erbuiten. Zo is de Heilige Familie een levensmodel voor iedere christen.

De H. Paus Johannes Paulus II herinnert er in een preek uit 1978 aan dat het gezin de eerste, fundamentele en onvervangbare gemeenschap van mensen is en die opdracht heeft het van God zelf ontvangen. Daarvan wil de Kerk in het octaaf van Kerstmis getuigen door het feest van de Heilige Familie. Paus Franciscus sprak naar aanleiding van de lezingen op het feest van de Heilige Familie in 2015 over het gezin dat op pelgrimstocht is letterlijk en figuurlijk. De ouders van Jezus gingen met Hem naar Jeruzalem voor het Paasfeest. Samen met het gezin op weg gaan, naar de kerk, op zondag, naar een bedevaartsoord, naar een heilige Deur in het jubileumjaar van barmhartigheid, samen op weg zijn naar één doel, dat uiteindelijk God is, samen bidden. Het zijn uitingen van de betekenis van het gezin waarvan de Heilige Familie ons voorbeeld is. Moge het heilige huisgezin van Nazareth voor ons allen, voor de Kerk en de maatschappij een voorbeeld en een bron van inspiratie zijn zoals de opvolger van Petrus en de plaatsvervanger van Jezus op aarde ons steeds weer voorhoudt.

Gepubliceerd in Nieuws

Vieringen met de broeders in de Kersttijd

vrijdag, 23 december 2016 19:38


Hieronder leest u waar en wanneer de broeders de H. Mis vieren en bij welke andere activiteiten u nog meer kunt aansluiten tijdens de kersttijd. 

Programma tijdens Kerst

Kerstnacht 24 december

- H.Mis om 24:00 in H. Jacobus de Meerdere

Na de H.Mis is er een gezellig samenzijn met een glaasje glühwein om elkaar een zalig kerstfeest te wensen. U bent van harte welkom aan de Oude Molstraat 35!

1e Kerstdag 25 december

- Herdertjes Mis om 6:45 in de kapel van het Willibrordushuis
- H.Mis om 12:15 in H. Jacobus de Meerdere

2e Kerstdag 26 december

- H.Mis om 10:15 in H. Jacobus de Meerdere

Johannesfeest 27 december

Ook dit jaar is er weer een Johannesfeest in het Willibrordushuis.

Vanaf 16.00 zal het Allerheiligste uitgesteld zijn
- Vespers om 17:15
- H. Mis om 18:00
- Feestelijke maaltijd om 19:15

Graag even aanmelden via: www.stjan.org/johannesfeest 

Oudejaarsavond

- H. Mis om 22:30 in de kapel van het Willibrordushuis. - Uit dankbaarheid voor het afgelopen jaar

H. Maria, moeder van God, 1 januari

-H.Mis om 10:15 in H.Jacobus de Meerdere
-H.Mis om 12:00 in H. Jacobus de Meerdere
Gepubliceerd in Den Haag

Ecce homo - Zie de mens

woensdag, 14 december 2016 11:30

Onlangs verscheen de Advent & Kerst uitgave van het parochieblad Sitio in de Gerardus Majella parochie. Broeder Ignatius-Maria schreef er een verdiepend artikel  in over de menswording van Christus, hetgeen we met Kerstmis vieren. Hierbij de tekst ter voorbereiding op het Kerstfeest:

De grootse concilietekst Gaudium et spes (latijn voor ‘Blijdschap en Hoop’) – over de Kerk in de wereld van deze tijd – opent met de volgende woorden: ‘Vreugde en hoop, verdriet en de angst van de leerlingen van Christus.’ Het concrete alledaagse leven van mensen heeft de aandacht van de kerk. Maar waarop is dat zo? Is het geloof niet veel eerder iets waardoor je je boven het alledaagse verheft? Nee, want de belangrijkste ‘beweging’ van het geloof is niet die van het opstijgen naar het geestelijke, het onzichtbare, maar veel eerder die van het afdalen naar het materiële, het zichtbare.

De ongelofelijk bevrijdende boodschap van Kerstmis

Het belangrijkste  van ons  christelijk geloof is het niet dat wij God zoeken, maar dat God ons is komen zoeken. Dat is de ongelofelijk bevrijdende boodschap van Kerstmis. Het is natuurlijk een goede zaak om God te zoeken. Maar vaak is het ook een wat hopeloze zaak: veel mensen vinden Hem niet. Of ze komen ergens anders uit, bij de een of andere afgod, bij iets wat lijkt op God maar het helemaal niet is. Wat een geruststelling om te weten God ons zoeken tegemoet is gekomen, dat Hij het initiatief heeft genomen door neer te dalen naar onze wereld om ons duidelijk te maken dat Hij om ons geeft.

De reden voor het feit dat ons geloof zo “menselijk” is, is dus het feit dat God zelf mens is geworden. Hij heeft zelf ons menselijk bestaan gedeeld. In alles werd Hij aan ons gelijk, alles heeft Hij beleefd, behalve de zonde. Overal heeft Hij zijn goddelijk licht en liefde heen gedragen, te beginnen naar het gezin van Jozef en Maria te Nazareth en vervolgens tot in iedere uithoek van het menselijk bestaan, tot aan het lijden aan het kruis.

Christus, de Nieuwe Mens

God is mens geworden en daarbij is Hij volledig God gebleven. Hij si onze Heer én onze broeder. Alles wat Jezus beleeft is goddelijk én menselijk. In zijn persoon zijn God-zijn en het mens-zijn ‘ongescheiden en onvermengd’ met elkaar verbonden. (Concilie van Chalcedon, 451) Er is geen ‘concurrentie’ tussen God en mens in Jezus. De godheid en de mensheid blijven volledig zichzelf (onvermengd) en zijn toch ook volledig één (ongescheiden): Jezus is maar één persoon.

Onze uiteindelijke roeping als mens is om volledig met God verbonden te leven, en toch ook volledig onszelf te blijven, naar het voorbeeld van Jezus: ‘In werkelijkheid licht het mysterie van de mens alleen op in het mysterie van het mens geworden Woord.’ (Gaudium et spes, 22)

Gepubliceerd in Nieuws

Welkom op het Johannesfeest!

woensdag, 07 december 2016 21:28
H. JohannesOp 27 december viert de Kerk het feest van de heilige Johannes de Apostel. Hij is onze patroonheilige, maar meer nog is hij voor ons een vader in wiens voetspoor wij willen treden. Jezus volgen, op de manier van Johannes – geïnspireerd door zijn Evangelie, zijn brieven en de Apocalyps –, dat is onze wens. Zoals elk jaar nodigen wij, de broeders in Den Haag en Utrecht, u allen uit om dit Johannesfeest met ons mee te vieren. Een goede gelegenheid om elkaar te treffen en samen het jaar af te sluiten.

Het programma ziet er als volgt uit:
Vanaf 16.00u zal het Allerheiligste uitgesteld zijn
17.15 uur Vespers
18.00 uur Eucharistieviering
19.15 uur Feestelijke maaltijd

Locatie: Willibrordushuis, Oude Molstraat 35, Den Haag
Voor de maaltijd wordt een vrijwillige bijdrage gevraagd.

Inschrijvingen: klik hier
Gepubliceerd in Nieuws
Pagina 1 van 13
U bevindt zich hier: Home Den Haag
Broeders van Sint JanDe Broeders van Sint Jan hebben hun leven aan God gewijd, ten dienste van God en hun naasten. Zij willen leven volgens het Evangelie van Jezus Christus en zich door hun gebed en hun activiteiten inzetten voor jong en oud.

Steun ons!

Uw steun

Ook uw steun hebben
wij hard nodig!

Login Sint Jan